Stanisław Olszewski wraca do Motocrossu 1981 – Wiesław Grabarczyk

Sporty motorowe mają to do siebie ze najczęściej zaczynają je uprawiać ludzie, którzy od dziecięcych lat stykają się z motoryzacją w rodzinnym domu. Nadchodzi, bowiem czas ze młody człowiek dostaje od brata lub ojca kluczyki od upragnionego samochodu lub motocykla. A jeśli mu wtedy starczy rozsądku i ciągnie do sportu może dojść do licencji sportowej. W ten oto sposób trafił do sportów motocyklowych i nasz Stanisław Olszewski. Pierwszy kontakt miał z motocyklem dzięki swojemu ojcu, który posiadał taki właśnie motocykl do sportu namówili go dwaj starsi bracia Andrzej i Zdzisław wielokrotny mistrz okręgu w sportach motocyklowych i Andrzej kilkakrotny mistrz i reprezentant Polski w motocrossach mistrz sportu będący obecnie trenerem klubu Stomil Olsztyn. Stanisław Olszewski jest obecnie reprezentantem Olsztyńskiego Klubu Sportowego Stomil działającym pod patronatem OZOS-u Pierwsze swoje kroki sportowe stawiał w WAMK Lidzbark Warmiński okresie służby wojskowej reprezentował Czerwone Berety Ostróda a po likwidacji sekcji przeniósł się do olsztyńskiego Stomilu.

Stanisław Olszewski Simson GS

Foto.Stanisław Olszewski Simson GS


W swojej 15 letniej karierze sportowej Stanisław Olszewski przez cały czas był wierny okręgowi Olsztyńskiemu, mimo iż miał wiele kuszących propozycji. Stanisław Olszewski zaczynał swoją przygodę w 1966 roku startując w rajdach i motocrossach na seryjny motocyklu polskiej produkcji WSK 125 tak zwana klasa turystyczna. Początkowo specjalizował się w wyścigach motocrossowych zdobywając 3 tytuły wicemistrza i 7 razy mistrza Polski w klasie 250cm. Ponadto w 1976 był mistrzem a rok później wicemistrzem pucharu pokoju i przyjaźni, czyli PPiP w motocrossie dorzucił jeszcze do tego 3 wice i jedno mistrzostwo Polski w rajdach szybkich, czyli obecnie Enduro. Przed kilku laty trener i koordynator polskiej kadry pan Mirosław Malec niegdyś czołowy nasz motocyklista skierował swoją działalność dla rozwoju rajdów szosowo terenowych tzw. Szybkich wiedząc możliwość uzyskania dobrych wyników. W trym czasie rajdy zaczynały być coraz szybsze, dlatego też zawodników należało szukać wśród najlepszych motocrossowców. Wystarczyło tylko doszkolić w tajnikach rajdowania i startować w mistrzostwach Europy w rajdach szybkich. Wśród tych zawodników znalazł się tez Stanisław Olszewski do grupy niezłych zawodników doszły jeszcze porozumienia z NRD-owskim zakładem motocykli wyczynowych Simson w Suhl a wyniki przeszły najśmielsze oczekiwania. Najlepszym wśród Polaków w klasie 75 cm w Europie okazał się Stanisław Olszewski w pierwszym roku startów 1978 zdobył wicemistrzostwo Europy a w następnym dwukrotnie mistrza Europy. W ubiegłym sezonie rozegranych zostało sześć podwójnych eliminacji zawodnicy startowali dwukrotnie na trasę o długości około 300 km codziennie w inną stronę wyniki wszystkich przejazdów liczyły się do ostatecznego wyniku. W stosunku do ubiegłego roku opowiada Stanisław Olszewski konkurencja zawodników była bardzo wyrównana a na mecie miedzy pierwszym zawodnikiem a zawodnikiem z piątego miejsca dzieliło tylko od 5 do 10 sek. Ewentualnie zyski nad konkurentami uzyskiwano się na bardzo trudnej trasie przy wysokich przeciętnych. Organizatorzy ustalając limity przejazdu na poszczególnych etapach biorą czasy z najlepszych przejazdów swoich zawodników po kilkudniowym trening a do tego dochodzą także jeszcze próby szybkości terenowej oraz szosowej. Wyniki osiągnięte przez Stanisława Olszewskiego zawdzięcza swojej świetnej technicznej jazdy i odwadze. Stanisław Olszewski startował na motocyklu produkcji wschodnio niemieckich marki Simson o pojemności silnika 75 cm o mocy 15 KW / 20 KM oraz 7 biegową skrzynią biegów, śliniki te wykonane były z zegarmistrzowską precyzją

Mistrzostwa Europy 1980 rok Stanisław Olszewski Simson

Mistrzostwa Europy 1980 rok Stanisław Olszewski Simson


W poszczególnych rajdach Stanisław Olszewski zajmował następujące miejsca w mistrzostwach Europy w Polsce 1 i 2 miejsce, CSRS 4 miejsce pierwszego dnia w drugim dniu zawodów zatarł silnik w Simsonie Hiszpania 2 i 3 miejsce, Włochy dwa razy 3 miejsce, Austria 1i 3 miejsce oraz dwie eliminacje w RFN 1 i 3 miejsce. We wrześniu ubiegłego roku nasz zawodnik z Olsztyna reprezentował barwy Polski w Sześciodniówce motocyklowej będącej nieoficjalnymi mistrzostwami świata w klasyfikacji zespołowej zwyciężając indywidualnie w klasie 75 cm jak by po drodze zdobył jeszcze w ubiegłym sezonie motocrossowe mistrzostwo polski w klasie 250cm. Zapytany o plany na przyszły sezon Stanisław Olszewski mistrz Europy zaskoczył nas swoją decyzją mówiąc ze kończy z rajdami w mistrzostwach Europy…. Definitywnie wycofuje się z rajdowych mistrzostw Europy w rajdach szosowo terenowych to jest ciężka wbrew pozorom niebezpieczna dyscyplina. Są takie dni ze zawodnicy po przejechaniu całej trasy maja dosyć i przyrzekają ze „już nigdy więcej „ Bywa i tak ze pseudokibice w miejscach szczególnie trudnych lub szybkich kładą belki drzewa lub duże kamienie wiadomo, co wtedy dzieje się ze zawodnikiem, który się na taką przeszkodę natrafi…. Ja miałem chyba taką życiową kontuzje już za sobą pauzowałem przez 7 miesięcy na skutek rozerwania stawu Barkowo Obojczykowego, ale dzięki wspaniałemu doktorowi panu Wojciechowi Dulowskiemu, który się wtedy mną zajął dzięki niemu startuje dalej. Po za tym rajdy wymagają ogromnego wysiłku fizycznego 8 godzin po fortelach a w przyszłym sezonie będę miał już przecież 33 lata. Zamierzam startować w motocrossie w Mistrzostwach Polski w klasach 250cm oraz 500 cm, jeśli będę potrzebny reprezentacji to wystartuje w Puchar Przyjaźni i Pokoju, czyli w skrócie PPiP oraz Sześciodniówce pozostałą część mojego czasu chce poświecić szkoleniu młodych zawodników w klubowej szkółce.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wpisz kod *