Nasi motocykliści wicemistrzami świata! 1984 Robert Tak

Niezawodny sprzęt, jazda fair, ogromna wola walki, o atuty, które podczas 59 Sześciodniówka Motocyklowej FIM ASSEN — Holandia pozwoliły zespołowi Polski zająć bardzo wysoką II lokatę w kategorii „Word Trophy”. Jest to jednoznaczna ze zdobyciem tytułu wicemistrzów świata. Polacy wystąpili w składzie: Stanisław Olszewski (Storni Olsztyn), Zbigniew Przybyła (ZM Lubin-Głogów), Ryszard Gancewski, Zbigniew Kłujszo (Budowlani Gdańsk), Ryszard Augustyn (KKM, Kielce), Krzysztof Serwin (Avia Świdnik).

Naszą szóstkę wyprzedził jedynie zespół Holandii. Natomiast ekipy NRD, Szwecji, Czechosłowacji, Włoch zaliczane do ścisłej światowej czołówki zna. zły się w pokonanym polu za naszymi rajdowcami. Zainteresowanie występem polskich zawodników wzrosło w momencie kiedy to w połowie Sześciodniówki przesunęliśmy się z piątej pozycji na trzecią Decydująca Walka o trzy pierwsze miejsca rozegrała się podczas ostatniego dnia. Wtedy to organizatorzy dokonali nieznacznej korekty trasy rannego przejazdu, na czym, jak się później okazało, najbardziej Korzystali Holendrzy i ekipa NRD. Pozostałe zespoły meldowały się na mecie ze znacznymi spóźnieniami. Za 4 minuty przekroczenia limitu czasu stający w klasie 80 cm Stanisław Olszewski otrzymał 240 punktów karnych.

W wyniku tego nasz kierowca zajął w klasyfikacji indywidualnej II miejsce, choć do szóstego dnia prowadził w swojej klasie (wygrał IV i V dzień). Wobec strat poniesionych podczas rannego wyścigu sprawa utrzymania III loka stała pod znakiem zapytania. Było jasne ze wszystko rozstrzygnie się podczas popołudniowego motocrossu ze startem grupowym odrobienia kilkuminutowego spóźnienia w czasie wyścigu, tradycyjnie kończącego Sześciodniówkę jest z reguły maić prawdopodobne. Tymczasem sprawy przybrały nieoczekiwany obrót, Podczas wyścigu klasy 500 cm zawodnik z NRD Jochen Schützler  przewrócił się na pierwszym okrążeniu i doznał otwartego złamania nogi. Za każde nie skończone okrążeniu team NRD do tej pory zajmujący drugą pozycję otrzymał po 500 punktów karnych. Również w klasie 250 cm nasi sąsiedzi znad Odry mieli pecha, gdyż Uwe Weber na skutek awarii silnika musiał dopchać zdefektowany motocykl na linię mety o własnych siłach.

W wyniku tego zespół polski w klasyfikacji zespołowej „Word Trophyprzesunął się na II lokatę, wyprzedzając team z NRD o 47 punktów, czyli czasowo mniej więcej o 1 minutę. W motocyklowej sześciodniówce już tak bywa że niepowodzenie jednego z rajdowców natychmiast wpłynie na miejsce w klasyfikacji zespołowej Tym razem Polacy mieli nieco więcej szczęścia niż zespół NRD. Krzywdzą cym byłoby stwierdzić że wysoka lokata naszych kierowców jest wynikiem pechowego upadku zawodnika z DDR gdyż to przede wszystkim rozsądnie skoordynowany z cyklem przygotowań do Sześciodniówka kalendarz imprez krajowych i zagranicznych opracowany przy ścisłej współpracy z trenerem kadry narodowej Mirosławem Malcem umożliwił polskim rajdowcom osiągnięcie wysokiej formy właśnie podczas zawodów w Assen Wicemistrzostwo świat to także owoc dobrze okładającej się wspornicy naszego związku motorowego z firmami Simson i Jawa, które wyposażyły polski team w produkowane przez siebie motocykle. Podczas gdy w Japońskich Hondach zacierały się silniki, jednoślady naszych „zawodników dzielnie radziły sobie w trudnych warunkach terenowych. Bez przerwy rwy padający deszcz powodował rozmiękczenie dróg, na których wytworzyły się dziury, wyrwy i rozległe kałuże. Zamontowanie większych dysz głównych zapewniało podawanie większej ilości paliwa do silnika, co przyczyniło się m.in. do obniżenia temperatury jednostki napędowej, a tym samym lepszego chłodzenia tłoka. Co prawda motocykle nie były tak szybkie, ale gwarantowały niezawodność w czasie jazdy po błotnistych drogach. Codziennie zawodnicy musieli pokonać ok. 280- 300 km trasy wyznaczonej po bezdrożach drogach publicznych. Każdego dnia odbywały się także próby rozruchu przyspieszenia, szybkości terenowej oraz dwie próby motocrossowe; o wysokim stopniu trudności tegoroczne.

Sześciodniówki (głównie na skutek złych warunków atmosferycznych) świadczy fakt ze na ogólną liczbę 16 sklasyfikowanych ekip w kategorii Word Trophy tylko 6 pierwszych udało się zakończyć imprezę w komplecie . Jednak i one nie ustrzegły się błędów regulaminowych związanych ze zbyt wczesnym przejazdem, spóźnień czy korzystania z tolerancji w punktach kontroli czasu (PKC). Według nowego regulaminu w Six Days Enduro straty w postaci karnych punktów poniesione podczas przejazdu na trasie liczą się oddzielnie. Innymi słowami obecne przepisy uniemożliwiają zawodnikom o zniwelowanie strat na innych odcinkach crossu. Każda sekunda straty jest nie do odrobienia. Przy takich ciężkich warunkach pogodowych jakie wystąpiły w Assen, przejazd zgodnie z kartą drogową byt często niemożliwy. Mające miejsce częste awarie zegarów zamontowanych w motocyklach zabłocenie lub zgubienie karty drogowej sprawiały że o niepunktualnym przyjeździe na linię mety nie zawsze decydowały umiejętności zawodnika lecz złośliwość rzeczy martwych. Słowa krytyki na temat zawiłych przepisów obecnego regulaminu rozgrywania rajdów enduro podobnego w swoim zarysie do występującego w sporcie samochodowym, nie mogą zostać niedostrzeżone przez władze FIM, które powinny jasno wypowiedzieć się w tej kwestii.

W tegorocznych Six Days II lokata zespołu polskiego została uznana za największą niespodziankę Jury mistrzostw postara owiło uhonorować wicemistrzów świata Pucharem Watlinga. Nagroda ta jest przyznawana zespołom, które w ostatnich latach uczyniły wyróżniający się postęp w motocyklowych rajdach Enduro oraz wykazały Waleczną i sportową postawę . Należy podkreślić, że takie wyróżnienie spotkało polaków już po rai trzeci. “Największym zaskoczeniem byty odległe miejsca ekip Czechosłowacji i Włoch, które uważne były ze jedne najgroźniejszych. W tym roku nie wysławiliśmy zespołu w kategorii Srebrnej Wazy. Spowodowane to było brakiem odpowiednio przygotowanych zawodników, , którzy mogliby godnie reprezentować: Kraj w tej łaźnie klasyfikacji. Mistrzami świata w tej kategorii został zespół: NRD Gospodarzom następnej Sześciodniowi Motocyklowej w 1985 roku odbędzie Hiszpania oby owocem przygotowań do następne, „Six Days był tytuł mistrzowski, czego naszym zawodnikom serdecznie życzymy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wpisz kod *