Na Simsonie do Mistrza Europy Stanisław Olszewski

Lidzbark Warmiński nie wyróżnia się niczym szczególnym na sportowej mapie naszego kraju właśnie z Lidzbarka pochodzi trzech z najlepszej polskiej czwórki Stanisław Olszewski Zbigniew Kłujszo i Czesław Obłoczyński. Działo się to za sprawą jednego człowieka, który potrafił rozruszać w nim sport motocyklowy Henryk Gancel czuł się odpowiedzialny za sport w mieście. Dla nich własne Gancel stworzył Wamiński Auto Moto Klub, do którego należał niepozorny jeżdżący na ojcowskim motocyklu Stanisław Olszewski.285px-Stanislaw_OlszewskiFoto.Stanisław Olszewski na motocyklu CZ Motocross


Zdarzało się zresztą ze ten utalentowany chłopak przychodził na start na własnych nogach i wtedy jego pierwszy trener dawał mu własny motocykl mówiąc po prostu masz pojedź sobie … Z czasem jednak nieporadne próby zamieniły się w całkiem udane przejazdy ze skokami terenowymi Stanisław Olszewski miał już swój własny motocykl a klub WAMK otrzymał pierwsze motocykle sportowe. O dalszej karierze motocyklowej zdecydowało za niego wojsko. Tam czekał na niego następny trener a zarazem dobry motocyklista pan Janusz Patyczek i tak miała nastąpić kolejny etap jego edukacji motocyklowej. Drogi mazurskie ścieżki piaszczyste i ubite przejazdy przez błota i strumienie a wreszcie tor motocrossowy w Kajkowie to najmilsze wspomnienia z tej służby wojskowej. W Wojsku nauczył się również pracy przy motocyklu zabiegów konserwacyjnych. Zawodnicy szykowali sobie sami sprzęt, aby muc wystartować w zawodach. Od Pana Patyczka nieocenionego trenera przejął Stanisław Olszewski parę zasad, które miały pomóc w przyszłości. Właśnie on wytłumaczył Stasiowi Olszewskiemu i innym chłopakom

Janusz Patyczek

Foto. Janusz Patyczek trener Stanisława Olszewskiego


Gdzie trzeba na motocyklu siedzieć jak się zabezpieczyć się nogą przed upadkiem a gdzie i przymknąć gaz i co to znaczy balans ciałem na motocyklu. Miał zostać Motocrossowcem, gdy zakończyła się działalność wszystkich sekcji motorowych w klubach wojskowych.

jpg660 copy

Foto.Zbigniew Kłujszo najlepszy przyjaciel Stanisława oraz konkurent w motocrossie i enduro


Zbigniew Kłujszo i Stanisław Olszewski dużego wyboru nie mieli jedynym klubem, który mógł ich przygarnąć był klub w mieście Olsztyn, czyli Stomil Olsztyn. Zaczęły się trudne lata motocykliści byli piątym kołem u wozu. Dochodziło czasem do działalności partyzanckiej chowali się za samochodami, aby reperować swoje motocykle uszkodzone na treningach. Dwa lata hotelu robotniczego praca od 7 a dopiero potem jazda na motocyklu na jezioro to był najtrudniejszy okres z zżycia Stasia Olszewskiego związany z marką motocykla Jawa i CZ, na której startował w motocrossie, co raz lepiej.

10511262_803166506408921_7421122176786259802_n

Foto. Stanisław Olszewski i Zbigniew Kłujszo najlepsi przyjaciele


Motocykle dostarczane były nie regularnie i nie były przygotowane fabryczne do jazdy w zawodach motocrossowych nie dało si tylko wsiąść i jechać. Zdarzało się, gdy mistrzostwo było w zasięgu ręki ostatnie 600km do miasta gdzie miały być zawody Stanisław Olszewski wsiadał na motocykl, aby go dotrzeć i jechał za autem ciągnącym przyczepkę z motocyklami działo się to w czasie, gdy Pan Mirosław Malec jedyny dyplomowany specjalista w Polsce szukał zawodników dobrze wyszkolonych, którzy by mogli dosiadać motocykli rajdowych i pojechać na Six Days, czyli sześciodniówkę na tamte czasy Interniational Six Days Trial, czyli ISDT.

Unbenannt

Foto.Mirosław Malec trener Polskiej kadry w rajdach Enduro


W przeddzień wyjazdu do Czechosłowacji na najważniejszą imprezę świata na torze motocrossowym zdążył się wypadek Stanisław Olszewki powędrował do szpitala z ciężka kontuzją barku i po operacji kurował się przez 7 miesięcy wystarczyła chwila nie uwagi drobny błąd czyjeś koło najechane z tyłu.

Od tego zdarzenia rozpoczął się nowy okres w życiu Stanisława Olszewskiego to może dziwne, ale sprawą sukcesów czy porażek związane są nieco z marką pojazdu pojemnością skokową motocykla wytrzymałością motocykla.

Bliski przyjaciel Stanisława Olszewskiego pan Zbigniew Kłujszo i konkurent w zawodach od roku już jeździł na motocyklu marki Simson GS produkowanym u naszych sąsiadów za odry w miejscowości Shul w DDR. Motocykle te były wyposażone w 6 stopniowa skrzynie biegów były za równie lekkie i podatne w terenie. Kilka tych motocykli Simson GS o pojemności 75cm i 100cm zamówił trener pan Mirosław Malec pod tytułem eksperymentu okazało się ze te motocykle w trudnym terenie ten Simson skory do zalewania mały silniczek, jeśli trzymany jest w odpowiednich obrotach silnika nie ustępuje 250 i 500 w trudnym terenie.Stanisław OlszewskiFoto.Stasiu na simsonie GS 75 1979 Valli bergamasche


Na tym motocyklu Stanisław Olszewski dokonywał ekwilibrystycznych wyczynów, aby utrzymać się na glinie Soliny ścigał się ze Scaburrim, na konkurencyjnym dla motocykla Simson motocykl Fantic aż wreszcie ruszył na trasę sześciodniówki i od startu dał popis znakomitej jazdy Trener Mirosław Malec nie krył podziwu i dla uporu ambicji i odwagi Stanisława. Najbardziej koszmarnym wydarzeniem z tamtych jesiennych dni ubiegłego roku 1978 był wypadek Stanisława na szosie nie opodal mety silnik kręcony na wysokich obrotach na 6 biegu w sumie była to chwila odpoczynku po jeździe w terenie na krótkim odcinku szosy jadący po prawej stronie ciągnik z przyczepą dojrzał kątem oka ze w swoim rajdowym simsonie przednie koło zaczęło skręcać w lewa stronę pamiętna tylko ze z lewej strony drogi nie było drogi tylko skrętna pole w mgnieniu oka Stanisław złożył swojego Simsona i dał nura w bok motocykl uderzył w ciągnik, ale na szczęście żadne koło z jadącego ciągnika nie przejechało przez Simsona, co za ulga …. Stanisław nie mając czasu na przeprosiny podniósł Simsona i z urwanym błotnikiem pobita lampą i krzywa kierownicą nasz Stanisław jeden z dzielniejszych ludzi naszego kraju mkną do mety….Osvaldo Scaburi 1978

Foto.Konkurent Stanisława Olszewskiego włoch Osvaldo Scaburri


Za tytuł wice mistrz Europy w rajdach Enduro sukcesy w rajdach pucharu i Przyjaźni drugie miejsce w punktacji Wazy przez PZMotu wręczył naszemu dzielnemu Stanisławowi Olszewskiemu talon na auto marki polonez oraz otrzymał mieszkanie w Olsztynie Z żalem tylko mówią o plebiscycie na najlepszego sportowca swojego województwa gdzie miał szanse na wysokie miejsce, ale niestety plebiscyt się nie odbył.

Giuseppe Signorelli

Foto.Giuseppe Signorelli


W 1979 roku Stanisław Olszewski wywalczył tytuł mistrza Europy przybył mu nowy konkurent Włoch Giuseppe Signgorelli po 5 eliminacjach 4 zagranicznych i jednej krajowej w Ustrzykach Dolnych Stanisław Olszewski objął 30 punktowe prowadzenie. Większość trudnych tras takich jak trudną wspinaczkę w górach Hiszpanii czy zacieranie silnika w Bergamo szeroki błotnista rów w Łęgach ma już za sobą

Do polski przywoził  tytuł mistrzowski i z nim ruszy po kolejne trofea we wrześniowych mistrzostwach świata czy kolejnej Six Days w RFNValli Bergamasche 1978

Fot. valli bergamasche 1978 Scaburri-Olszewski- Vernassa


 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wpisz kod *