Lepszy był Polak… Mistrzostwa Europy Weitra Austria 1979. Janusz Chodak

W miejscowości Weitra w Austrii została rozegrana ostatnia eliminacja motocyklowych mistrzostw Europy w rajdach szosowo-terenowych. Wśród 241 zawodników startowali Polacy: Stanisław Olszewski, Zbigniew Kłujszo, Andrzej Frankowski w klasie 75cm na motocyklach Simson; Ryszard Gancewski, Czesław Obłoczyński, Zbigniew Banasik w klasie 100cm również na Simsonach; w kl. 250cm – Zdzisław Knapp, Mirosław Misztal, Krzysztof Serwin – na Husqvarnach oraz w klasie do 500cm również na HusqvarnachLeszek Sas, Czesław Sędrowicz.

996986_1444701075750393_913842165_n

foto.Utrata kontaktu z pojazdem zdarza się najlepszym zawodnik Janusz Grębowiec.


Była to dla nas decydująca impreza motocyklowa, której uwieńczeniem miało być zwycięstwo Stanisława Olszewskiego i zdobicie przez tego zawodnika tytułu rajdowego mistrza Europy w klasie 75cm. Przypomnijmy, że w ubiegłym roku Olszewski był wicemistrzem Europy w tej dyscyplinie sportów motorowych, przegrywając zaledwie o kilka punktów z reprezentantem Włoch – Oswalda Scaburri.

W tym roku groźnym konkurentem naszego zawodnika był także Włoch – Giuseppe Signorelli. Ci dwaj zawodnicy od początku sezonu stanowili parę, którą dzieliły sekundy na metach poszczególnych eliminacji. Lepszy okazał się jednak nasz zawodnik, uzyskując już po piątej eliminacji rozgrywanej w Polsce decydującą przewagę – 30 pkt. Z tą przewagą Olszewski wystartował w następnej eliminacji w CSRS – w Povazskiej Bystricy, a następnie w Wietrze w Austrii. Włoch, mimo prezentowania wysokiej formy, nie był już w wstanie zagrozić naszemu zawodnikowi.

Rajd motocyklowy w Austrii przypieczętował zwycięstwo Olszewskiego, mimo że obie eliminacje, tak w CSRS jak i w Austrii nie należały do łatwych. W Czechosłowacji w czasie dwudniowych zawodów, gdy zawodnicy musieli pokonać trasę około 580km, padał ulewny deszcz, a po górskich drogach, gdzie była wytoczona trasa, spływały potoki wody i błota. W Austrii natomiast, zawodnikom towarzyszył dokuczliwy upał i kurz, a trasa biegła po szutrowych i skalistych wertepach. W pierwszym dniu zawodów Olszewski pojechał w sposób idealnie realizujący złożenia taktycznie, mimo że ten pierwszy etap austriackiego rajdu należał do Włocha. W drugim dniu zawodów Olszewski zaatakował: udowodnił, że jest o klasę lepszy od Scaburiego.

Na trzecim miejscu w klasyfikacji do mistrzostw Europy znalazł się Zbigniew Kłujszo. Najmłodszy nasz zawodnik Andrzej Frankowski zajął 8 miejsce w klasie 75cm. Decydującym i ważnym czynnikiem marki Simson dostarczone naszym zawodnikom przez fabrykę. Współpraca PZM z producentem z NRD wyszła na korzyść tak nam, jak i firmie. Tak, więc mamy wreszcie pierwszy liczący się wynik. Tym bardziej godny podkreślenia, że potwierdza on zakładane metody szkolenia. Sport motocyklowy w Europie ma olbrzymie rzesze sympatyków i setki czynnie uprawiających ten sport zawodników Producenci motocykli wykorzystują każde zawody, by sprawdzić nowe rozwiązania konstrukcyjne i reklamować swój sprzęt. Serwisy fabryczne, znakomicie przygotowane wozy techniczne, mechanicy towarzyszący licznie grupie zawodników, przewyższają poziomem nasze; ale tytuł mistrza Europy zdobył Polak. Mówiąc o sukcesie St. Olszewskiego nie można zapomnieć o pozostałych naszych reprezentantach, którzy potrafili nawiązać równorzędną walkę z rutynowanymi konkurentami z Włoch czy RFN. Zbigniew Kłujszo, stanowiący od paru sezonów z St. Olszewskim świetną parę, potrafił zająć trzecie miejsce wśród najlepszych motocyklistów Europy. Pozostali jak: K. Serwin, Cz. Obłoczyński, Zb. Banasiak, L. Sas i Cz. Sędrowicz pojechali bardzo dobrze i chyba w tym składzie nasza ekipa pojedzie na nieoficjalne mistrzostwa świata, jaką jest Sześciodniówka FIM, która odbędzie się we wrześniu br. w RFN. Warto byłoby jednak pomyśleć, aby zawodników tych, jeżeli mają startować w RFN, zaopatrzyć się w nowy sprzęt i części zamienne, gdyż dotychczasowy ich zapas znajduje się już na wyczerpaniu. Szkoda byłoby zdewaluować sukces Stanisława Olszewskiego.

Mistrzowie Europy na 1979 r:

50 cm3 – Pietro Gagni (Włochy) Fantic;

75cm3 – Stanisław Olszewski (Polska) Simson;

100cm3 – Eddy Hau (RFN) Zundapp;

125cm3 – Gualtiero Brissoni (Włochy) SWM-Rotax;

175cm3-  Gianpaolo Marianoni (Włochy) SWM-Rotax;

250cm3 – Franco Gualdi (Włochy) SWM-Rotax;

350cm3 – Augusto Taiocchi (Włochy) KTM

500cm3 – Guglielmo Buese (Włochy) Maico;

Pond 750cm3 – Egbert Hess (RFN) Maico.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wpisz kod *