Dyscypliny motocyklowe przyspieszają 1979 Janusz Wej

W końcu stycznia br odbyła się w Warszawie Ogólnopolska Narada Aktywu Sportu Motocyklowego , Główna Komisja Sportu Motocyklowego oceniła na niej ubiegłoroczny sezon i przedstawiła zamierzenia na rok 1979.

W sporne wyczynowym skoncentrowano się w ubiegam sezonie i jak się okazało słuszne r,s przygotowaniach do startów w sześciodniówce FIM oraz imprezach mistrzostw Europy w rajdach szybkich i Pucharze Przyjaźni w motocrossach Sezon był udany – Stanisław Olszewski wywalczył w klasie 75 cm wicemistrzostwo Europu w rajdach szybkich, a Zbigniew Kłujszo był w tej samej klasie piaty.

Debiutant – Ryszard Gancewski zajął czwarte miejsce w licznie obsadzanej, klasie 100 cm Wszyscy trzej startowali na motocyklach produkcji NRD – Simsonach Nasze zespoły narodowe zajęły w Sześciodniowa FIM drugie miejsce w walce o Srebrną Wazę i szóste w konkurencji Trophy.

W motocrossowym Pucharze Przyjaźni Polacy zajęli trzecie miejsce za reprezentantami ZSRR i CSRS.

Bardzo wysoko oceniona została przez władze Międzynarodowej Federacji Motocyklowe FIM organizacja eliminacji rajdowych mistrzostw Europy, która odbyła się w Solinie Podkreślano sprawca organizacje wielu imprez krajowych m. in. Finał Motocyklowego Pucharu Polski w Lublinie oraz finału motocyklowego Pucharu Polski.

Jednocześnie zwrócono uwagę na kłopoty sprzętowe spowodowane nudnościami w zakupie motocykli najwyższej klasy oraz na niedostatek instruktorów i brak wspólnego, ujednoliconego działania w szkoleniu zawodników.

Przez długi czas nie szkolono u nas trenerów specjalistów sportów motocyklowych Teraz oprócz Mirosława Malca trenera-koordynatora mamy pięciu innych. W tym roku rozpocznie się w AWF we Wrocławiu 2-letni kurs trenerski co powiększy grupę szkoleniowców ale dopiero po 1980 r.

Jeśli chodzi o kłopoty związane ze sprzętem, były one spowodowane odmowa sprzedaży motocykli przez niektóre firmy oraz brakiem zainteresowania sportem motocyklowym, ze strony krajowych wytwórców WSK Świdnik i ZR Romet w Bydgoszczy Nie byto natomiast trudności z uzyskaniem czechosłowackich motocykli wyczynowych CZ i Jawa Six Days Motocykle czyli w skrócie SDM.

W rajdach szybkich notowano w ub. sezonie kłopoty ze skompletowaniem reprezentacji. Ponieważ zbliżona charakterem dyscyplina – motocrossowa dość liczne zaplecze zawodników pożyczono crossowców i ci z powodzeniem startowali w rajdach Szkoda że ciągle jeszcze niewiele klubów uprawia rajdy szybkie, przez co umiejętności zawodnikom bywają ograniczone. Nadal też niezbyt dynamicznie rozwijany jest w klubach sport popularny który do winien stanowić podstawę wyławiania talentów dla sportu wyczynowego, Wprawdzie ilość zorganizowanych imprez popularnych wzrosła o 10 proc. a ilość startujących w nich o 20 proc. ale progresja ta nie wpłynęła na wzrost liczby uprawiających rajdy wyczynowe. W finale motocyklowego Pucharu Polski wzięło udział blisko 150 zawodników co świadczy o wciąż wzrastającym zainteresowaniu imprezą. Jeszcze większą opieką należy otoczyć bawiących się w sport motorowerzystów, spośród których wielu przesądzie się w przyszłości na motocykle. Imprezy motorowerowe są w wielu krajach pierwszym krokiem do wyczynowego spodu motocyklowego. Nadal brak poprawy w wyścigach drogowych Jak tak dalej pójdzie to dyscyplina ta – wbrew staraniom ostatnich już zapaleńców – może zaniknąć zupełnie . Regres ten powodują problemy natury organizacyjnej i – jak łatwo się domyślić – brak sprzętu którego nikt dotąd nie wytwarzał. Stąd ilość czynnych zawodników z 70 w roku 1973, spadła w roku 1977 do 60 a w roku ubiegłym – do 48. W bardzo widowiskowych rajdach obserwowanych ilość zawodników nieznacznie wzrosła – z 49 w roku 1977 do 57 w rok ubiegłym. Wzrost też poziom ich umiejętności. Można to wytłumaczyć tym że w tej dyscyplinie wymagania sprzętowe są mniejsze niż np w rajdach szybkich i zawodnicy w wielu przypadkach mogą sobie sami przygotować sprzęt

W planie na rok bieżący zakłada się m. in. uzyskanie jak najlepszych miejsc w obydwu konkurencjach Sześciodniówki – Srebrnej Wazie i Trophy, zdobycie mistrzostwa Europy w rajdach szybkich w klasie 75 cm oraz odzyskanie utraconego w ubiegłym raku pierwszego miejsca w crossowym Pucharze Pokoju i Przyjaźni.

Powiększy się ilość uczestników w motocyklowym Pucharze Polski poprzez zmianę regulaminową, umożliwiając zawodnikom starty w eliminacjach na motocyklach klubowych.

Rozważana jest możliwość zawarcia do rozumiem? miedzy PZM a Ministerstwem Oświaty Wychowania w sprawie wprowadzenia do szkół sportu motocyklowego na podobieństwo kartingu.

Po latach kryzysu dyscyplin motocyklowych obserwuje się ostatnio coraz szybszy postęp. Uporządkowano wiele spraw organizacyjnych działa już centralny system szkoleniowy choć może nie nazbyt leszcze dokładnie realizowany w niektórych klubach. Udało się nawiązać solidna współpracę na zasadach partnerstwa z producentem lekkich motocykli Simson .Na szerszą popularyzacje wyczynowego motocyklizmu trzeba jeszcze poczekać

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wpisz kod *