Teraźniejszość optymistyczna

Historia gdańskiego sportu motorowego wiąże się ściśle z historią jednego klubu — „GDAŃSKIEGO AUTO-MOTO-KLUBU BUDOWLANI). Dziennikarze pisząc o nim używają najczęściej skrótu GAMK — albo po prosto „Budowlani”.

Klub ten powstał w 1949 roku już po krótkim czasie zorganizował pierwszą imprezę wyścig uliczny, po gruzach Gdańska’’. Starsi wiekiem czytelnicy pamiętają zapewne zwycięzcę tego wyścigu —.JERZEGO DĄBROWSKIEGO. W swojej karierze zawodnika trwającej ponad 20 lat przysporzył chwały swojemu klubowi, a także rozsławiał niejednokrotnie imię Polski startując w jej reprezentacji.P4

Foto: najbardziej utalentowany crossowiec Budowlanych Zbigniew Kłujszo


Trzeba tu powiedzieć, że klub ten niejednokrotnie w swoich 21 latach zmieniał nazwę, ale Idea zawsze została tu sama: popularyzować sport motorowy wśród mieszkańców trójmiasta. Kiedy przyszły lata „chude’* działacze organizowali akcję szkolenia kierowców samochodowych, aby w len sposób podreperować kasę klubu na zakup potrzebnego sprzętu. Okazało się, że za uzyskane nadwyżki można było kupić nowe motocykle i łożyć na otrzymanie klubu. Szkolenie to przyniesie jeszcze inne. Zupełnie nieoczekiwane korzyści. Spośród kursantów rekrutowali się kandydaci na zawodników’, którzy są najlepszym nabytkiem klubu. Całe szczęście ze takie kryzysy były w tym klubie krótkotrwałe napracowali się działacze w tych trudnych czasach, żeby wymienić tylko kilku: WALDEMARA WORONOWICZA, ZYGMUNTA FRONCZAKA, PAWŁA KOMANA, JERZEGO DE CORDE. Pracowali również wytrwało zawodnicy wprowadzając do sportu motocykl krajowej produkcji — „Junaka 350. Na nich to odnoszą wielkie sukcesy między innymi w Rajdzie Tatrzańskim, który zaliczany jest do najtrudniejszych, wymagający bardzo starannego przygotowania zawodników i sprzętu. Okiem GAMK powołano ją do życia w 1915 roku, a bazą jest przyzakładowa szkoła budowlana Transbudu”. Kartingowcy odnotowali już pierwsze sukcesy.

W Koźlu na odbywającym się finale ogólnopolskich zawodów kartingowych „Transbudu” — zawodnicy „Budowlanych” Gdańsk zajęli m miejsce wśród 19 startujących zespołów, a po rozegraniu VI eliminacji Mistrzostw Polski w Bydgoszczy TADEUSZ BUKOWICZ zajął II miejsce w kat. 175 cm sześć. Trzon sekcji stanową: BKONISŁAW MAKOWSKI, ZENON ŁATAANDRZEJ GRABICKI, STEFAN CHYŻYŃSKJ i wspomniany wcześniej Tadeusz Bakowicz, który jest również kierownikiem sekcji.

Może za kilka lat kartingowcy będą święcili tak samo wysokie osiągnięcia, jakimi pochwalić mogą się ciosowy. W 1976 roku zdobyli tytuł drużynowego mistrza Polski, a w bieżącym roku (według nieoficjalnych danych) sukces ten powtórzyli. Członek tego zespołu — ZBIGNIEW HALLMAN zdobył tytuł wicemistrza Polski na 1977 rok w kategorii 500 cm . Zawodnicy startują na znanych wszystkim sympatykom tego sportu motocyklach CZ, Husqvarna i austriackich KTM. Najlepszymi zawodnikami w tej grupie są: ZBIGNIEW KŁUJSZO, ZBIGNIEW HALLMAN, LECH KORDON, MARIAN ZUPA, TADEUSZ CZERWIŃSKI, ANDRZEJ ŻUREK i MIECZYSŁAW KUNCEWICZ. Opiekuje się tymi zawodnikami Mirosław Zdanowicz. Największe tryumf święcił w tym roku Zbigniew Kłujszo, który był czwarty w Rajdowych Mistrzostwach Europy, pierwszy w Rajdowych Mistrzostwach Polski i drugi w Mistrzostwach Polski w crossach w klasie 250 cm. Na te tytuły zapracował jednak solidnym i ciężkim treningiem tym bardziej, iż konkurencja w klubie jest silna.

Klub nawiązał ścisłą współpracę z podobnymi klubami na terenie Węgier, Czechosłowacji i NRD. Wzajemne kontakty przyczyniają się niewątpliwie do podnoszenia umiejętności sportowych, a wiadomo, że motocykliści tych krajów liczą się na arenie międzynarodowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wpisz kod *