30 lat KTM LC4 z Mattighofen

Rewolucja w Austrii odbyła się dokładnie 30 lat temu. W 1987 KTM zbudował pierwszy chłodzony wodą silnik czterosuwowy. Do tej pory marki z Mattighofen, KTM używał do tej pory silników marki Rotax 4T jednocylindrowy chłodzony powietrzem dla ich maszyn off-road.


24294023_1589726471086250_2258942880493234428_n

foto. Pierwszy 4T silnik z KTMa konstrukcja oparta na KTM MX 500

 


KTM w porę przewidział że będą przeważać silniki chłodzenie cieczą na szerokim froncie w wyścigach terenowych. Chłodzenie przynosi regulowany termiczne przy wysokiej wydajności , pozwala na większą wydajność i obniża poziom emisji w połączeniu z czterosuwem. Zarządzający dyrektor Erich Trunkenpolz syn założyciela KTM wyjaśnił w tym czasie motywy dla silnika LC4 Hans Trunkenpolz – silniki dwusuwowe w przyszłości nie będą spełniały norm emisji spalin. Nowy Czterosuwowy silnik zbudowany na pierwsze rozważania w Mattighofen, miał być oddany do ponownego udoskonalenia na Uniwersytet. Postanowiono jednak całkowicie pójść na własną rękę i ukończyć projekt. Starszy inżynier Sepp Hattinger miał sporo części do wykorzystania ze starych silników dla nowego silnika z powodu kosztów. Dolna podstawa pochodzi z KTM MX 500. Lekki i mocny silnik chłodzony wodą został przekazany w celu rozwoju, który pozostanie stabilny nawet w trudnych warunkach. Pojemności silnika był 553 cm ze skokiem 95 x 73 mm. Chłodzony wodą silnik otrzymał głowicę z czterema zaworami i warzył tylko 33 kg.

24232795_1589726651086232_2114291767435587526_n

 

Jak budować wytrzymałe off-road zawieszenie, KTM wiedział dokładnie jako wielokrotny mistrz Świata w Motocross i Enduro . Stalowa rama rurowa dała LC4 600, chrzest, model – Fourstroke chłodzony cieczą – stabilność i przedni widelec upside-down . Aluminiowy wahacz z tyłu z Mono Lever i regulowany amortyzator. Zawieszenie z 250 mm z przodu i 290 mm z tyłu zdołał połykać nawet szorstkie ciosy na torze motocrossowym.

Niemiecki zawodnik Joachim Sauer, który był na 350 LC4 – mniejsza wersja LC4 600 – został mistrzem Europy Enduro odegrał kluczową rolę w rozwoju. Sympatyczny Sauer służył nie tylko jako zawodnik fabryki, ale dziś jest również inżynierem rozwoju KTM. Recepta na sukces: wysoka wydajność, niska waga.

KTM prezentuje motocykl KTM 600 LC4 1987 i przedstawia przyszłość marki z dumą. Czy mieli rację? W 1991 roku po ogłoszeniu upadłości, nie było żadnego debiutu LC4. To pokazało ten wąski mocny motocykl LC4 był agresywny. Chłodzony wodą silnik powinien dostarczyć 49 KM przy 7000 obr / min ale przez tylko 44 KM pokazywał na hamowni. Jednakże starczyło 134 kg lekkie Enduro walczące w czołówce światowej. KTMy 2 suwowe były lżejsze od LC4 , ale nie mogły równać się z momentem obrotowym LC4 oraz z prędkością 600 LC4 – 162 km/h.

 

Niestety okazało się jedno cylindrowy 4T ze względu na brak wałka równowagi motocykl dostał drgania. Drgania były odczuwalne niemal w całym zakresie prędkości które powodowały częste dokręcania ważnych połączeń śrubowych. Pierwszy rok budowy z gaźnikiem Bing LC4 okazał się podczas letniego i gorącego stanu silnika na Bingu z problemami uruchomienia silnika . Nie rzadko było spotykać na terenie całkowicie wyczerpanego zawodnika obok siedzącego swojego LC4, bo jedno cylindrowy LC4 , pomimo dekompresji, uparcie nie chciał się uruchomić przez kopkę. KTM z powodów masy miał zrezygnować z rozrusznika elektrycznego . Później używane Dell ‚ Orto gaźniki były nieznacznie lepsze jak gaźniki Keihin japońskie były montowane standardowo w LC4 i zapalały bez problemu. Wysokość siedzenia 940 mm zawodnicy z długimi nogami mogli znaleźć oparcie na KTM. KTM nigdy nie mówiło, że LC4 zostały opracowane tylko do użytku sportowego, nie do codziennego. LC4 cieszył się od razu bardzo szybko i popularne zdobył uznanie ekspertów w różnych konkursach. Oczywiście wiedziano w fabryce o wadach LC4 i próbował rozwiązać je w trakcie następnej generacji.


24131068_1589726671086230_484860705686935303_n

Foto Silnik KTM LC4 350


W 1989 KTM LC4 dodano nowy model o nazwie KTM LC4 Incas – po wyścigu w Ameryce Południowej. KTM LC4 Incas miał zbiornik 16 litrowy zamiast 9-litrowego zbiornika większe, prostokątne reflektory w masce lampy wraz z małą szybą oraz z bagażnikiem. Wąskie i twarde siedzenie.

W tym samym roku wielkim ciosem losu dla KTM była wiadomość ze Erich Trunkenpolz zmarł nieoczekiwanie. Już finansowo zadłużona marka została wciągnięta w rejestr dłużników, nowy zarząd okazał się być niezdolny.

W 1991 KTM musiał ogłosić upadłość. Firma została kupiona rok później przez austriackiego biznesmena Stefan Pierer. Przy ponownym uruchomieniu fabryki motocykle LC4 powinny okazać się wybawieniem. Pierer kazał czterosuwowe Enduro, jako „hard Enduro” w dalszym ciągu rozwijać, fani pozostał jej marce wierni. W pierwszym roku pod jego kierownictwem sprzedano 6220 motocykli LC4. Także w sporcie, to poszło dobrze, KTM zdobył dwa Mistrzostwa Świata Enduro. Nowo założony KTM Sport motocykle GmbH była na drodze do sukcesu.

24232835_1589726407752923_7668261834939573702_nFoto. Joachim Sauer


W 1993 roku pokazano nową wersie zmienionej LC4 600 oraz LC4 350 i LC4 400 , pojawił się wszystkie w kolorze fioletowo białym. Części z tworzyw sztucznych zostały przeprojektowane przez Gerald Kiska, zbiornik był płaski i modyfikacja obieg oleju w silniku. Ponownie KTM miała dwa tytuł mistrza świata Enduro i pierwszy 620 LC4 z Fabio Farioli. W tym czasie KTM od dłuższego czasu brał udział w Rajdach długodystansowych oraz w rajdzie Paryż-Dakar był miarą wszystkich rzeczy.


Fabio Farioli

Foto.Fabio Farioli KTM LC4 600

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wpisz kod *