3 Rajd Dolnośląski Jelenia Góra 08-09.08.1985 Roku V i VI eliminacja Mistrzostw Europy

Zawodnicy z 10 państw europejskich i Nowej Zelandii zawitali na V i VI eliminacje Mistrzostw Europy, która odbyła się terenach sudeckich gór na dolnośląsku, czyli w sercu samej Jeleniej Góry. Zawodnicy mieli do pokonania w ciągu dwóch dni 3 okrążenia trasy liczącej około 85,5 kilometrów każdego dnia a na drugi dzień zawodów zawodnicy jechali w przeciwna stronę jak pierwszego dnia w sumie wychodziło 510 kilometrów dwu dniowej imprezy trasy wiodącej przez różnego rodzaju podłoża od kamieni, wody czy błota do tego jeszcze utrudnienia z podłożem rozmokniętym przez deszcz, jaką zawodnicy spotykają na odcinkach wyznaczonych na trasie przejazdu przez organizatora do tego jeszcze 30 punktów kontroli czasu PKC żeby każdy zawodnik uczestniczący w zawodach czasami nie pojechał na łatwiznę czy jakiś łatwy objazd i żeby po drodze w innym kierunku oraz 36 punktów kontroli przejazdy, czyli PKP do tego dochodzą cztery próby motocrossowe położone na górskiej trasie oraz próby specjalne, czym trudniej tym lepiej. Organizator imprezy przewidywał czas wydłużony przejazdu trasy. Na próby kontrolne trafili tylko właściwie najlepsi zawodnicy.

W sobotę rano o godzinie 9 Zbigniew Przybyła wyprowadził swojego Simsona z parku maszyn za nim wyszli zawodnicy z NRD Jens Thälmann i Steffan Boenke na starcie została 1 minuta do uruchomienia motocykli wszystkie trzy Simsony odpaliły w tym samym czasie po przejechaniu 10 metrów od startu nogi w górę przejazd przez olbrzymią kałuże i w drogę na trasę Jeleno Górskiego rajdu. Na starcie pojawili się wojewoda i sekretarz, którzy zmieniali się na starcie machając flagą. W Jeleniej Górze rajd mistrzostw Europy był organizowany dwukrotnie w latach 1981 i 1984 i 1985 który znacznie zadowoli mieszkańców Karpacza oraz pobliskich pensjonatów, w których przebywali zagraniczni goście biorący udział w tych oto właśnie zawodach, zarówno kolorowo tez było przed stadionem w luksusowych kamperach czy motor-homach ładnie obklejonych naklejkami swoich sponsorów także mieszkali zawodnicy. Większa ilość ludzi oraz miłośników motoryzacji przychodziło pod stadion podziwiać piękne motocykle uczestników zawodów oraz motocykle, które przyjechały do Polski za zawodami takie marki jak BMW czy Moto Guzzi. Tak naprawdę poza ludźmi z klubu Sparta, który znajduje się we Wrocławiu wynajmujące jeleniogórskie tereny i urządzenia wojewódzkiego miasta rajd dolnośląski nie miał nic wspólnego z gospodarzami, ale ludzie miejscowi cybernetycy, elektronicy czy informatycy z zakładu Elektronicznej Techniki Obliczeniowej spisali się na medal podobnie jak komisarze czy sędziowie na trasie. Jednym z najważniejszych ludzi tej imprezy był dyrektor główny kombinatu rolnego we Wojcieszowie dwóch nadleśniczych, dwóch naczelników gmin i szef wojskowej szkoły radiotechnicznej bez tych ludzi ta impreza by się w ogóle nie odbyła ani jeden motocyklista by nie wjechał do lasu ani na żadna łąkę a było naprawdę, na co popatrzeć a w Pagórkach koło przystanku było, na co popatrzeć.

Zarówno pierwszego dnia jak i drugiego dnia zawody rozgrywały się właściwie na próbach crossowych na pochylej łące o długości 3,2km, na której znajdował się rów, w którym po deszczowych dniach zbierało się sporo wody, którą było pokonać jak najszybciej wymyśloną przez Jerzego Warchoła.

Pierwszego dnia startujący na początku zawodnicy klas 80 cm i 125 cm mogli ją tylko przejechać bez problemów potem zawodnicy startujący na motocyklach cięższych o większej pojemności mieli problemy z bajorami oraz błotem, którego na tej trasie nie brakowało motocykle grzęzły a zmęczeni zawodnicy po kolana w błocie wyciągali swoje motocykle z pułapek przy pomocy innych osób, co pociągało za sobą wykluczenie z zawodów. Organizator pierwszego dnia unieważnił te próbę przejazdu a drugiego dnia wytyczył trasę omijając błotniste pułapki. W rezultacie pierwszego dnia ukończyło zawody 80 zawodników a w drugim 65 nasi zawodnicy jechali przyzwoicie 1 i 5 miejsce dla Ryszarda Gancewskiego jadącego w klasie 125cm na Simsonie, 3 i 2 dla Zbyszka Przybyły jadącego w klasie 80cm na Simsonie silnie obsadzonej przez rywali z NRD pozostali zawodnicy 10 miejsce pierwszego dnia i 14 miejsce drugiego dnia dla Krzysztofa Serwina jadącego w klasie 500cm na Jawie oraz 19 i 21 dla Zbigniewa Banasika w tej samej klasie jadącego motocyklem Jawa, Ryszard Augustyn 15 i 14 miejsce jadącego w klasie 250cm także na motocyklu Jawa, Zbigniew Groth 16 i 18 miejsce Jawa w klasie 500cm lepsze wyniki osiągnąłby Zbigniew Przybyła, który dosiadając swojego Simsona GS 80 stracił trochę na wadze było to widać na próbach przyspieszeń, na których tracił cenne sekundy do swoich rywali lżejszych od niego. Zagraniczni goście, którzy uczestniczyli w tej imprezie a szczególnie przewodniczący międzynarodowego Jury Austriak pan Erich Schmidt nie miał zbyt wiele pracy na posiedzeniach wszyscy nie mogli się nachwalić prędkościami podawania wyników przez komputerowy system obsługi rajdu prowadzony przez ludzi z zakładu ETO z jeleniej góry posługującym się polskim sprzętem Odra 1305 zespół rzeczywiście podawał wyniki w bardzo krótkim czasie.

Wyniki 1 dzień zawodów

Klasa 80 cm

1. Steffano Passeri (Włochy) Accossato 826.3 Pkt.

2. Jens Thälmann (NRD) Simson GS 935.67 Pkt.

3. Zbigniew Przybyła (PL) Simson GS 979,88 pkt.

Klasa 125cm

1. Ryszard Gancewski (PL) Simson GS 722,02 Pkt

2. Rolf Hubner (NRD) Simson 819,22 pkt

3. Bernd Lämmel (DDR) Simson 958,82 Pkt.

Klasa 250cm

1. Jiri Cisar (CS) Jawa 671,31 Pkt.

2. Emil Cunderlik (CS) Jawa 686,04 Pkt.

3. Harald Sturm (DDR) MZ 727,63 Pkt.

….

15. Ryszard Augustyn (PL) Jawa 1027,77 Pkt.

Klasa 500cm

1. Jens Scheffler (DDR) MZ 650,15 Pkt.

2. Andreas Cyffka (DDR) MZ 659, 84 Pkt.

3. Svenerik Jonsson (S) Husqvarna 672, 80 Pkt.

…..

10. Krzysztof Serwin (PL) Jawa 819,06 Pkt.

16. Zbigniew Groth (PL) Jawa 962,03 Pkt.

19. Zbigniew Banasik (PL) Jawa 1050,14 Pkt.

Wystartowało 105 zawodników ukończyło 79 zawodników

Wyniki 2 dnia zawodów

Klasa 80cm

  1. Steffano Passeri (Włochy) Accossato 526,22Pkt.
  2. Zbigniew Przybyła (PL) Simson GS 530,79 Pkt.
  3. Horst Geissenhoner (DDR) Simson GS 531,91 Pkt

Klasa 125cm

  1. Rolf Hubner (NRD) Simson 517,97 Pkt.
  2. Peter Kviech (CS) Jawa 533,20 Pkt.
  3. Bernd Lämmel (DDR) Simson 547,70 Pkt.

  1. Ryszard Gancewski (PL) Simson GS 564,08 Pkt.

Klasa 250cm

  1. Harald Sturm (DDR) MZ 502,26 Pkt.
  2. Emil Cunderlik (CS) Jawa 506,49 Pkt.
  3. Jiri Cisar (CS) Jawa 512,56 Pkt.

….

14.Ryszard Augustyn (PL) 560,80 Pkt.

Klasa 500cm

  1. Jens Scheffler (DDR) MZ 511,25 Pkt.
  2. Dick Wicksell (S) Husqvarna 514, 05 Pkt.
  3. Andreas Cyffka (DDR) MZ 514,76 Pkt

….

10. Krzysztof Serwin (PL) Jawa 542,80 Pkt.

18. Zbigniew Groth (PL) Jawa 572,37 Pkt..

21. Zbigniew Banasik (PL) Jawa 579,87 Pkt

Wystartowało 79 zawodników ukończyło 65 zawodników

Na zdjęciu tytułowym Zbigniew Kłujszo na Jawie 250 w rajdzie KDL Jelenia Góra parę miesięcy przed Six days 1987 który miał najlepsze czasy ze wszystkich kadrowiczów

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wpisz kod *